نحوه تنظیم منحنی لگاریتمی و یا خطی تنظیم نور در درایور LED DALI

DALI امکانات گسترده ای  در کنترل روشنایی دستگاه­ها از جمله درایور LED، سنسور و کنترل ­کننده ایجاد می­کند که بر اساس استاندارد حرفه ای IEC62386 می باشد.

شرکت MEAN WELL درایور LED با عملکرد DALI را ابتدا در سری LCM عمدتا برای استفاده در محیط داخلی و بعد با سری DAP-04 تولید کرد که یک مبدل DALI-PWM خارجی است و برای ارتقاء عملکرد DALI در درایورLED معمولی آنالوگ روشن می­شود. سری جدید ELG با پشتیبانی IP67 و همچنین دامنه انتخاب گسترده­ ای از درایورهای DALI در کاربردهای مختلفی قابل استفاده است. نور دیده شده در چشم انسان پاسخ خطی به شدت نور واقعی نیست، زیرا پاسخ چشم ما با تغییر اسمی در محرک فیزیکی (انرژی نور) تعیین نمی شود، بلکه تغییر آن نسبت به سطح اولیه آن است. از طرف دیگر، کم نور شدن خطی به­ عنوان یک روش تنظیم نور سرراست به شمار می رود. نتیجه، هر دو  منحنی لگاریتمی و خطی تنظیم نور در استاندارد IEC62386-207 مشخص شده است: الزامات خاص برای بالاست – ماژول­های LED.در این استاندارد به­طور پیش­فرض منحنی تنظیم نور به صورت لگاریتمی انتخاب شده ­است. این مقاله چگونگی تغییر ازمنحنی لگاریتمی پیش­فرض به منحنی خطی و بالعکس را توضیح می­دهد.

 

روش 1: نرم افزار کمکی

شکل 1 یک سیستم ساده DALI را نشان می­دهد. دستگاه رابط USB DALI برای کنترل و تغییر پارامتر درایور LED DALI  استفاده می­شود. یک منبع تغذیه خارجی برای برق DALI BUS ارائه شده­است، زیرا اکثرا رابط USB DALI دارای منبع تغذیه DALI داخلی نیست. پس از نصب برنامه ، نرم افزار با رابط گرافیکی می تواند به عنوان کنترل­ کننده DALI عمل کند و فرمان DALI را از کامپیوتر به درایور LED از طریق رابط USB ارسال کند. مراحل به شرح زیر است: اول شناسایی درایور متصل به BUS. درایور مربوطه را انتخاب کنید و tab را از “Basic configuration” به tab«LED» تغییر دهید. لگاریتم را به حالت خطی تغییر دهید و آن را در حافظه درایور ذخیره کنید. اکنون درایور به صورت منحنی نوردهی خطی تنظیم شده است.

 

 

روش 2: استفاده از دستورات DALI

روش دوم برای تغییر از منحنی لگاریتمی به منحنی خطی ارسال دستورات مربوط به DALI از طریق BUS است. در حقیقت، این روش همچنین دستورات DALI را بر روی BUS می فرستد، اما برنامه نرم­افزاری گرافیکی به کاربر کمک می­کند از پیچیدگی این کار کم کند. این دستورات بین Dos و سیستم ویندوز یکسان است. جدول 1 دستوراتی را نشان می دهد که درایور را به منحنی خطی تغییر می­دهد. این دستورات باید ارسال شوند در غیر این صورت تنظیمات تکمیل نخواهد شد.

 

خلاصه

همه درایورهای LED مین ول DALI به­ طور پیش­ فرض به­ علت نیاز به استاندارد IEC62386 ، بر روی منحنی تنظیم نور لگاریتمی تنظیم شده اند. بسته به برنامه، کاربر می تواند آن را به منحنی خطی با اولویت تغییر دهد. دو روش بر اساس  ارسال دستورات DALI مناسب و پیوسته ارائه شده است. در نتیجه، نیازی نیست که جهت تغییر منحنی تنظیم نوراز لگاریتمی به خطی و بر عکس، درایور به شرکت MEAN WELL ارسال تا مجددا برنامه ریزی یا مهندسی مجدد شود و به این ترتیب در زمان و هزینه  برای تولیدکننده و مشتری صرفه جویی می­ شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *